شيشه سكوريت،مزايا و موارد استفاده

Tempered-Glass

سكوريت كردن يك فرايند عمليات حرارتي است كه بر روي شيشه‌هاي ساختماني انجام مي‌شود. اين فرايند را مي‌توان بر روي شيشه‌هاي رنگي، رفلكتيو، چاپ شده و يا لعاب خورده نيز انجام داد.

اين نوع شيشه كه محصولي از شيشه پنجره، رنگي، رفلكس دار، چاپ شده و يا لاكي مي‌باشد.

فرايند سكوريت كردن شيشه

  • عمليات حرارتي: عمليات حرارتي از گرم كردن يكنواخت جام شيشه تا دماي نرمي شيشه (بالاي ۷۰۰ درجه سانتي گراد) مي‌باشد. شيشه گرم شده بوسيله دميدن هواي سرد به هر دو سطح شيشه سريعاً سرد مي‌گردد. در اين فرايند شيشه را تا مرحله نرم شدن در بالاي ۷۰۰ درجه سانتي گراد حرارت داده، سپس سريعاً به دو سمت شيشه هواي بسيار خنك وزيده مي‌شود.
  • در مرحله سرد سازي شيشه، لايه‌هاي بيروني آن سريع تر از لايه‌هاي داخلي خنك مي‌گردند كه اين امر موجب استحكام شيشه مي‌گردد.

در خلال سرد شدن، سطوح شيشه سريع تر از مركز آن سرد شده كه موجب ايجاد تنش‌هاي دائمي و در نتيجه استحكام شيشه مي‌گردد.

كوره‌هاي حرارتي نيز به دو صورت كانوكشن و المنتال مي‌باشند. كوره‌هاي المنتال كوره‌هاي هستند كه گرما با المنت به شيشه القا مي‌گردد. كوره‌هاي كانوكشن به نسبت گرانتر از المنتال بوده ولي به دليل القاي گرما به وسيله گرماي هوا ي درون كوره سكوريت يكدست‌تر و بهتري به دست خواهد آمد.

pool-fencing-hinges

مزاياي استفاده از شيشه سكوريت

در مقايسه با شيشه خام با ضخامت‌هاي يكسان، شيشه سكوريت در مقابل شكستگي مقاومت بيشتري دارد، به صورتي كه مي‌توان گفت مقاومت مكانيكي آن بيش از ۵ برابر مي‌گردد.

در صورت شكست شيشه، شيشه سكوريت به قطعات كوچك با لبه‌هاي صيقلي تبديل مي‌شود كه قدرت برش ندارند. اين امر خطر صدمه را كاهش مي‌دهد.

موارد استفاده

شيشه سكوريت در جائيكه استحكام، مقاومت در مقابل حرارت و ايمني مورد نظر باشد قابل استفاده مي‌باشد. عموماً شيشه سكوريت در صنعت خودرو سازي براي مقابله از خورد شدن شيشه به قطعات بزرگ از شيشه سكوريت در سمت‌ها و عقب خودرو استفاده مي‌گردد.

در جلو از شيشه لمينيت استفاده مي‌گردد چرا كه در هنگام ضربه نمي‌شكند.

هنگامي كه پارامترهايي نظير مقاومت مكانيكي و ايمني اهميت قابل ملاحظه پيدا مي‌كند، شيشه مقاوم‌سازي شده (سكوريت) مورد استفاده قرار مي‌گيرد. معمولترين مورد استفاده اين شيشه بدين خاطر كه پس از شكست، بصورت قطعات ريز در مي‌آيد در صنعت اتومبيل براي شيشه‌هاي جانبي و عقب مورد استفاده قرار مي‌گيرد (براي شيشه جلو در عوض از شيشه لمينيت كه هنگام شكست جدا نمي‌شود استفاده مي‌گردد)

در لوازم خانگي با استفاده از ماشين آلاتي همچون سي ان سي‌ها و برش‌هاي تمام اتومات – دستگاهاي واترجت – دستگاهاي تراش با قابليت تنظيم هر نوع برداشت – دستگاهاي چاپ تمام اتوماتيك – كوره‌هايي از نوع كانوكشن – و غيره مي‌تواند انواع شيشه‌هاي هودطرح دار با هر نوع برش اعم از پنل و بدنه– سينك‌هاي شيشه‌اي با طرح‌هاي كار شده بر روي شيشه – اجاق گاز روميزي و فر توكار و يخچال – شيشه‌هاي تزييني را توليد نمود.

در ساختمان سازي شيشه سكوريت براي سازه‌هاي بدون قاب مانند در ورودي و يا هر مكاني كه احتمال صدمه زدن به انسان را داشته باشد قابل استفاده است.

از ديگر موارد مي‌توان به استفاده از شيشه سكوريت در ادارات اشاره كرد. اصولاً در ادارات به دليل اينكه در سيستم‌هاي مدرن ترجيح داده مي‌شود كه فضاها به يكديگر ديد داشته باشند، استفاده از شيشه رايج شده. اما نكته اينجاست كه شيشه معمولي داراي خطرات بسيار زيادي است و در صورتي كه آسيبي ببيند، خطر جاني زيادي دارد. اما شيشه سكوريت اين خطر را تا حد زيادي رفع كرده و در صورت شكستن، به قطعات بسيار ريزي تبديل مي‌شود كه خطر جاني ندارند.

جدول مشخصات توليد

  • بيشترين سايز واحد ۸۴۰۰ * ۳۲۰۰ mm
  • كمترين سايز واحد ۳۰۰ * ۱۲۰ mm
  • بيشترين ضخامت واحد ۱۹ mm
  • كمترين ضخامت واحد ۴

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.